SEO - Page Titles
21 april 2022
Page titles zijn één van de belangrijkste onderdelen voor SEO. Waarom? Omdat de title tag het eerste kan zijn wat een gebruiker ziet in de zoekresultaten en het is ook een van de belangrijkste factoren die Google gebruikt om het onderwerp van een pagina te bepalen. De page title voeg je toe in de broncode als een HTML-tag. De page title verschijnt als titel in de Google resultaten en wordt ook weergegeven in de tabblad van je browser. Hieronder zie je hoe dat eruitziet.
Dus, zorg voor een optimale page title voor zowel betere vertoning in Google als voor het overhalen van gebruikers om juist jouw website aan te klikken. Hoe doe je dit? Lees snel onze 6 tips!
1. Gebruik niet meer dan 65 karakters
Maak zoveel mogelijk gebruik van de mogelijkheden, maar maak de titels niet te lang. Voorkom dat ze door Google worden afgebroken waardoor je een deel van je page title mist in de resultaten. De maximale lengte voor een desktop is 600 pixels (dat is tussen de 60 en 70 karakters).
2. Zoekwoorden in je page title.
Gebruik je zoekwoorden aan het begin van je page title. Dit hangt natuurlijk van het zoekwoord af en soms gaat dat niet doordat het onduidelijk boodschap wordt. Probeer in ieder geval niet meer dan 2 woorden voor het zoekwoord te gebruiken. Dit kan er zelfs voor zorgen dat je opvalt tussen al die andere page titles waarin het zoekwoord aan het begin staat. Denk daarbij aan woorden zoals De, Een, De beste, Een betrouwbare etc..
3. Je merknaam in de page title
Vaak zie je dat websites geen merknaam in de page title gebruiken om zo meer karakters te hebben voor hun boodschap. Gebruik je merknaam in de page title want je merk moet herkenbaar zijn. Gebruikers zoeken meerdere malen naar hetzelfde voor dat ze een keuze maken waardoor je merk meerdere keren verschijnt op hun scherm. Ook al klikken ze niet de eerste keer, de volgende keren zal de kans veel groter zijn dat ze op jouw website klikken.
4. Gebruik een Call-To-Action
Een call to action (CTA) activeert de gebruikers en zorgt voor een hogere click through rate (CTR). Veel gebruikte CTA’s zijn ‘Koop nu’, ‘Shop nu’, ‘Bestel direct’ etc..
5. Voeg USP’s toe in je page title
Gebruik een Unique Selling Point (USP) in je page title. Het geeft aan wat jou onderscheidt van de concurrenten en hiermee verleid je gebruikers eerder om op jouw website te klikken en verhoog je de CTR. Veel gebruikte USP’s zijn ‘Gratis’ , ‘Goedkoop’, ‘Op Maat’ , ‘Vrijblijvend’ etc.
6. Gebruiksvriendelijk en duidelijk
Zorg ervoor dat je niet je page title volgooit met de bovenstaande tips zonder rekening te houden met de boodschap. In eerste instantie is het bedoeld om inzicht te geven over jouw pagina en om de gebruiker over te halen om jouw pagina te bezoeken. Met de beperkte karakterhoeveelheid zal het niet altijd lukken om alles in de page title te verwerken. Zorg ervoor dat je boodschap centraal staat en vul deze aan met de bovenstaande tips.
SEO - Meta Descriptions
Meta descriptions zijn HTML tags die de inhoud van een webpagina beschrijven voor zoekmachines. Zo weten de crawlers waar jouw pagina over gaat en of deze relevant is om vertoond te worden bij bepaalde zoekopdrachten. De meta description is zelf ook vaak zichtbaar in de zoekresultaten dus het dient ook aantrekkelijk te zijn voor je potentiële klant. Hieronder zie je hoe dit eruitziet in de zoekresultaten.
We kunnen dus gerust de conclusie trekken dat goede meta descriptions voor elke website een must zijn. Wil je weten hoe je je meta descriptions optimaal inzet? Lees snel verder en volg de volgende 6 tips!
1. Gebruik maximaal 155 karakters
De juiste lengte bestaat niet echt, het hangt af van de boodschap die je wilt overbrengen. Je zou de ruimte moeten nemen om de boodschap goed over te brengen maar tegelijk dien je het kort en krachtig te houden. Meta descriptions boven de 155 karakters worden afgebroken in de zoekresultaten en daarmee zou het kunnen dat de boodschap maar half overkomt. Idealiter gebruik je tussen de 120 en 155 karakters in je meta description.
2. Richt het op je (potentiële) klanten
Zie de meta description als een uitnodiging naar jouw webpagina. Denk vanuit de gebruiker en motiveer die om te klikken op jouw pagina. Maak het makkelijk leesbaar, duidelijk en aansprekend. De gebruiker dient een duidelijk beeld te krijgen waar jouw webpagina over gaat en dient daarmee overgehaald te worden naar jouw website te klikken.
3. Gebruik een Call-to-Action
Dit valt eigenlijk onder tip 2 maar het kan niet genoeg benadrukt worden. Je meta description is je sales tekst alleen is het product nu je webpagina. Gebruik termen zoals “Lees meer”, “Bekijk ons aanbod”, “Probeer Gratis” etc. Een meta description met een call-to-action werkt zoveel beter.
4. Gebruik je focus zoekwoord
Als het zoekwoord dat gebruikt is in de zoekopdracht in je meta description voorkomt, zal dit woord dik gedrukt vertoond worden in de resultaten. Dit nodigt weer iets meer uit om te klikken op jouw webpagina. En je springt eruit tussen de concurrenten die dit niet doen.
5. Zorg dat het aansluit op de content van je pagina
Dit is belangrijk!! Google komt er vroeg of laat achter als je je meta descriptions gebruikt om gebruikers te misleiden door ze te verleiden te klikken ondanks dat je niet biedt wat ze zoeken. Dit kan resulteren in lagere posities of zelfs dat je niet vertoond wordt. Buiten dat zorg je hiermee dat mensen klikken die eigenlijk niet naar jouw diensten of producten op zoek waren en zullen ze weer weggaan. Dit verhoogt je bounce rate en verlaagt het vertrouwen in je bedrijf. Dit zou al reden genoeg moeten zijn om te zorgen dat het op elkaar aansluit.
6. Maak het uniek
Dezelfde meta descriptions voor verschillende pagina’s op je website zal de gebruikerservaring in Google belemmeren. Ook als je page titles verschillen, zullen de pagina’s allemaal hetzelfde ogen. Je kan beter lege meta descriptions gebruiken en Google zal dan een deel van je content op de pagina vertonen in de resultaten. Voor het beste resultaat schrijf je een unieke meta description voor elke pagina waarmee je wilt ranken in de zoekresultaten.
Het is flink wat werk en het is niet altijd makkelijk om pakkende teksten te schrijven die ook nog eens uniek zijn voor elke pagina. Maar de resultaten die het oplevert zijn de inspanningen zeker waard!