28 april 2021
Wat houdt de Google Grants Status in?
Vaak hebben non-profit organisaties weinig of geen budget voor advertenties binnen het Google Search netwerk. Hier heeft Google een interessante optie voor bedacht, namelijk de Google Grants Status. Wij vertellen je alles wat je moet weten over de Google Grants Status, en hoe je deze kunt krijgen.
De Google Grants Status wil zeggen dat je als non-profit organisatie gebruik kunt maken van ‘gratis’ advertentiebudget voor Google Ads. De campagnes worden op dezelfde manier opgezet als bij betaalde Google Ads campagnes, denk aan zoekwoord research, advertentieteksten en instellen van biedingen. Grote non-profit organisaties als Unicef, Kiva en BeatBullying maken allemaal gebruik van de Google Grants Status. Helaas komen ziekenhuizen, overheidsorganen en scholen niet in aanmerking voor de Google Grants.
Wie kun je bereiken met een Google Grants account?
Bereik mensen die interesse hebben in goede doelen en deze doelen willen steunen: donateurs. Dit is eigenlijk altijd het doel van een Google Ads campagne voor een non-profitorganisatie. Google Grants is de perfecte manier om nieuwe donateurs aan te trekken en door onderscheidende advertentietekst awareness bij de donateur op te wekken. Hiermee genereer je meer naamsbekendheid om zo de potentiële donateur uiteindelijk te overtuigen en te laten converteren. Dit zorgt weer voor een grotere donateurenbestand. Dit kan een eenmalige donatie zijn maar ook een vast bedrag per maand.
Zoekwoorden
Het is extra belangrijk bij een Google Grants Account om goed onderzoek te doen naar zoekwoorden die je wilt gebruiken in je campagnes. Je kunt namelijk alleen tekstadvertenties opzetten met een maximum van $2 per klik. Het is daarom belangrijk zoekwoorden te vinden die relevant zijn en waarvan de kosten per klik net meer dan $2 is. Door de biedbeperking is het lastig je te positioneren met duurdere zoekwoorden. De dollar is de verplichte valuta voor een Google Grants account.
Voor de zoekwoorden geldt: “Houd het breed, maar blijf wel relevant”. Je kan bijvoorbeeld de zoekwoordplanner van Google gebruiken voor je onderzoek. De tool van Google geeft nieuwe zoekwoordideeën die relevant kunnen zijn voor jouw organisatie, met het bijbehorende zoekvolume en concurrentie.
Google Grants aanvragen
Het aanvragen van een Google Grants account is heel simpel. Je vult een aanvraagformulier in op de website van Google. Jouw aanvraag wordt dan beoordeeld en geaccepteerd als je organisatie aan alle eisen voldoet. Na het ontvangen van een Google Grants status, is het mogelijk dat Google je status weer verwijdert als het karakter van de non-profit organisatie een wending maakt naar commercieel. Let dus goed op de boodschap die je naar buiten brengt.
Google Grants regels
Nadat jouw organisatie is geaccepteerd om deel te nemen aan het programma, zijn er enige regels waar je je aan dient te houden:
- Maximaal $329 budget per dag ($10.000 per maand)
- Maximaal $2 per klik
- Enkel tekstadvertenties
- Alleen in het zoeknetwerk (geen Display)
- Geen remarketing
Benieuwd wat Google Grants voor jouw organisatie kan betekenen? Wij helpen graag met de aanvraag en het opzetten en optimaliseren van jouw campagnes! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.