Google Ads zoekwoord matching op de schop
19 februari 2021
Begin februari kwam Google met een grote update: broad match modified zal vanaf half februari worden uitgefaseerd en vervangen door een verbeterde versie van phrase match.
Na een lange reeks veranderingen op het gebied van zoekwoord matching is dit de volgende stap voor Google Ads. Het lijkt erop dat Google steeds meer controle krijgt en de adverteerder steeds minder. Hoe ga je daar mee om en hoe kun je deze veranderingen in jouw voordeel laten werken.
Broad Match Modifier verdwijnt
Broad match modified wordt uitgefaseerd en vervangen door een verbeterde versie van phrase match. De wijzigingen zullen van half februari tot april worden uitgerold en vanaf juli kunnen er geen broad match modified zoekwoorden meer worden toegevoegd. Broad match modified zoekwoorden die dan nog in je account staan zullen werken als phrase match type.
Wat betekent dit voor mij?
De mogelijkheid bestaat dat als je eerder veel gebruik maakte van de broad match modifier, dat je na de update zoekvolume gaat missen. De phrase match zal namelijk conservatiever zijn dan de broad match modifier van voorheen. In de onderstaande afbeelding staat het duidelijk uitgebeeld.
Broad Match inzetten?
We raden aan om te testen met het inzetten van broad match zoekwoorden. Dit is de meest brede variant en door het gebrek aan controle wordt er over het algemeen door adverteerders voor gekozen dit type niet in te zetten. Je zou zeggen dat de reden waarom Google deze wijziging aanbrengt is om meer geld te verdienen aan adverteerders. Gezien het verbreden van de zoekwoordoptie het aantal klikken zal verhogen. Aan de andere kant zijn de algoritmes van Google aanzienlijk verbeterd om de intentie van een zoekterm beter te begrijpen.
Dit blijkt ook uit een experiment dat OrangeValley heeft uitgevoerd bij vier van haar klanten waarmee het effect van de oude en nieuwe situatie in beeld wordt gebracht. Het experiment laat zien dat breed adverteren de volgende voordelen biedt:
- Meer conversies tegen een vergelijkbaar rendement
- Een verbeterde zichtbaarheid binnen Google
- Het ontdekken van nieuwe interessante zoekwoorden
Conclusie
Google kan steeds beter de intentie van een zoekterm inschatten waardoor de broad match modifier overbodig wordt. Met broad match i.c.m. een slimme biedstrategie is nu zelfs een beter resultaat te behalen dan met de meer gerichte broad match modifier. In het begin zal het nog wel even spannend zijn, maar op langer termijn worden de prestaties er beter van.