Google Page Experience Update – website gebruiksvriendelijkheid
5 maart 2021
Google kondigde in mei 2020 de Page Experience Update aan. Daarin staan 3 meetbare signalen centraal die ze hebben toegelicht, de zogenaamde Core Web Vitals. De Page Experience Update zou minstens 6 maanden van tevoren worden aangekondigd. En nu is het zover: Google maakt bekend dat deze update in mei 2021 uitgerold wordt.
Google heeft dit middels een tweet op het Google Webmasters account bekend gemaakt en er staat een blogpost klaar van Google met uitgebreide informatie. In de blogpost geeft Google aan in de Page Experience Update de Core Web Vitals te combineren met bestaande rankingsignalen.
Core Web Vitals
Google geeft over het algemeen geen specifieke richtlijnen na een algoritme update. Maar in dit geval geeft Google de exacte signalen die gemeten worden en aan welke eisen het moet voldoen. Het gaat om de volgende Core Web Vitals signalen:
Large Contentful Paint (LCP) meet de laadprestaties (hoe lang het duurt voordat het grootste item in de viewport is geladen). Voor een goede gebruikerservaring zou de LCP binnen 2,5 seconden moeten plaatsvinden of in ieder geval binnen 4 seconden om een slechte score te voorkomen.
First Input Delay (FID) meet de interactiviteit (hoe lang het duur voor de website om te reageren wanneer een gebruiker ergens op klikt). Voor een goede gebruikerservaring zouden pagina’s een FID moeten hebben van minder dan 100 milliseconden of in ieder geval onder de 300 milliseconden om een slechte score te voorkomen.
Cumulative Layout Shift (CLS) meet de visuele stabiliteit (of een pagina wel of niet verspringt wanneer een gebruiker door de pagina scrollt). Een CLS van minder dan 0,1 is ideaal en minder dan 0,25 om een slechte score te voorkomen.
Check je Core Web Vitals
Effect op page ranking
Ondanks dat dit overduidelijk een belangrijke update is zullen websites die niet voldoen aan de minimale eisen niet een grote daling in de ranking maken. Het zal eerder het geval zijn dat websites die de Core Web Vitals goed op orde hebben een kleine stijging zullen merken in de rankings. Dit wordt ook bevestigd door de richtlijnen van Google op dit onderwerp.
Kortom, content blijft het belangrijk
Een website met goede content en een mindere gebruikerservaring kan alsnog een hogere ranking hebben. Wanneer de content gelijkwaardig is op meerdere websites dan zal de gebruikerservaring meer doorslaggevend zijn.
Het is moeilijk in te schatten wat het uiteindelijke effect zal zijn als de Page Experience Update live gaat. Toch zullen websites die nu al starten met het optimaliseren van de Core Web Vitals een aanzienlijke voorsprong hebben op het gebied van zichtbaarheid.